ISO 9001:2015

ISO 9001 jest zdefiniowany jako międzynarodowa norma określająca wymagania dla systemu zarządzania jakością (QMS). Organizacje korzystają ze standardu, aby zademonstrować zdolność do konsekwentnego dostarczania produktów i usług, które spełniają wymagania klientów i przepisy. Jest to najpopularniejszy standard z serii ISO 9000 i jedyny standard z tej serii, według którego organizacje mogą się certyfikować.

ISO 9001 opiera się na metodologii „planuj-wykonaj-sprawdź-działaj” i zapewnia zorientowane na proces podejście do dokumentowania i przeglądu struktury, obowiązków i procedur wymaganych do osiągnięcia skutecznego zarządzania jakością w organizacji. Poszczególne sekcje normy zawierają informacje na wiele tematów, takich jak:

  • Wymagania dotyczące SZJ, w tym udokumentowane informacje, planowanie i określanie interakcji procesowych
  • Obowiązki kierownictwa
  • Zarządzanie zasobami, w tym zasobami ludzkimi i środowiskiem pracy organizacji
  • Realizacja produktu, w tym etapy od projektu do dostawy
  • Pomiar, analiza i doskonalenie SZJ poprzez działania takie jak audyty wewnętrzne oraz działania korygujące i zapobiegawcze

Zmiany wprowadzone w rewizji ISO 9001 2015 mają na celu zapewnienie ciągłego dostosowywania ISO 9001 do zmieniających się środowisk, w których działają organizacje. Niektóre z kluczowych aktualizacji ISO 9001:2015 obejmują:

  • Wprowadzenie nowej terminologii
  • Restrukturyzacja niektórych informacji
  • Nacisk na myślenie oparte na ryzyku w celu usprawnienia stosowania podejścia procesowego
  • Ulepszona przydatność dla usług
  • Zwiększone wymagania dotyczące przywództwa
HG ISO 9001_2015